Gadis Kaum Inca “Terkurung” Selama 500 Tahun di Puncak Gunung, Setelah Diperiksa Buat Ahli Arkeologi Tercengang.

INFORMASI

Arkeologi adalah ilmu yang mempelajari kebudayaan (manusia) masa lalu melalui kajian berdasarkan data dan penemuan yang ditinggalkan. Maka dari itu, para arkeologi sangat teruja jika menemui penemuan-penemuan yang berhubungan dengan kehidupan manusia di masa lampau. Salah satunya seperti penemuan maa yat yang masih utuh atau benda-benda unik lainnya. Dapat dikatakan, jika menemukan penemuan seperti ini pasti akan menjadi sensasi.

Penemuan mumia seorang gadis kaum Inca yang berusia 500 tahun dalam keadaan sempurna di dalam ais membuktikan proses dan teknologi pengawetan maa yat juga telah berkembang ke seluruh dunia.


Mumla seorang gadis dari kaum Inca yang yang jugak digelar sebagai “Maiden” oleh para arkeologi ini dianggarkan berumur dalam lingkungan 14-15 tahun sewaktu kematlannya telah terpelihara dengan sempurna selama 500 tahun.

Turut ditemui bersebelahan mumla tersebut adalah mumla seorang budak lelaki berusia 7 tahun dan mumla seorang budak perempuan berusia 6 tahun. Ahli Arkeologi macam tidak percaya dengan penemuannya ini, kerana setelah diteliti melalui pemeriksaan CT Scan, menunjukkan bahawa organ dalamannya utuh, begitu juga dengan otak yang tidak mengalami kerosakan, bahkan terdapat sedikit darah di bahagian jantung.

Berdasarkan analisis DNA tradisional, para saintis telah mengkaji protein di dalam tisu dan mendapati paru-paru gadis mumia tersebut telah dijangkiti dengan penyakit paru-paru yang menyerupai batuk kering. Buat pertama kalinya jangkitan seumpama ini telah dikesan dalam mumla.

.

Menurut para arkeologi. tidak mustahil kanak-kanak berkenaan telah dik0rbankan berdasarkan penemuan perak, emas, pakaian, mangkuk tembikar yang penuh dengan makanan dan tengkolok mewah dilengkapi bulu burung putih berhampiran maa yat mereka.

Sumber: Funkula

Terima kasih kerana membaca, Jika anda suka artikel ini, jangan segan kongsi ke laman facebook anda ye…

Anda juga boleh Like Page Kami Juga Di Facebook Arena Informasi Terkini Dan Menarik untuk dapatkan lebih banyak cerita menarik dan terkini. Terima kasih.

INSPIRASI
Selama 8 Tahun Tingkap Rumah Keluarga Ini Diketuk Seekor Tupai Setiap Hari.

Halwan sememangnya mudah berinteraksi dengan manusia, termasuklah dengan halwan yang jarang dibela dan dipelihara oleh manusia. Ia juga boleh menzahirkan ‘sesuatu’ buat manusia. Sebagai contoh, tupai ini yang mempunyai ikatan dengan keluarga ini yang telah menyelamatkan nywanya. Pada tahun 2009, Brantly Harrison dan keluarganya telah menylamatkan seekor tupai berusia 4 …

LUAR NEGARA
Wanita Tua Ini Menjaring Ikan Tetapi Hampa Tiada Ikan Yang Ditangkap Melainkan “Batu Berlumut” Ini. Saat Dibuka, Dia Terkejut Isi Dalamnya.

Kadangkala kita berasa hampa dengan hasil pendapatan seharian yang dijangka boleh memberikan kita sesuap nasi pada hari itu tetapi hasilnya tidak seperti diharapkan. Namun dari hasil yang tidak boleh diharapkan itu sebenarnya lebih memberi harapan dan sinar yang tidak dijangka. Seorang wanita bernama Liu sudah berusia 70 tahun dan bergantung …

SENSASI
Nak Malu Apa Isteriku? Akhirnya Terjawab, Bapa Kongsi Cerita Sebenar Disebalik Namakan Anak ‘Muhammad Bossku’.

Di sana ‘bossku’ di situ ‘bossku’, di mana-mana sahaja orang ramai terutama netizen mula menyebut perkataan tersebut apabila ia menjadi trend di laman sosial. Difahamkan, perkataan ‘bossku’ merupakan slanga yang digunakan oleh anak-anak muda, termasuk golongan bermotosikal dan penggunaannya didakwa berasal dari Sabah. Malah, bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib …