Walaupun Dipesan Berkali-kali Budak Sekolah Ni Selalu Lupa Bawak Buku Teks. Suatu Hari Tergerak Hati Untuk Check Beg Budak Sekolah Ini Alangkah Terkejutnya..

INSPIRASI

Kisah sedih yang menyentuh jiwa seorang pelajar tahun satu yang dikongsikan oleh gurunya. Dikala anak-anak lain bahagia bersama keluarga dan mempunyai segala kelengkapan, Ipeng hanya mempunyai satu beg buruk. Berikut adalah kisahnya…

Nama dia Ipeng, pelajar tahun 1 Bestari, SK Karakit Banggi, Kudat Sabah. Dijaga oleh nenek setelah kematian emaknya.. Bapanya hilang tanpa khabar berita setelah kematian isterinya.. Ketika mengajar diminta keluar buku teks tapi Ipeng cakap dia lupa bawak.. Aku maafkan..

Esok diminta perkara yg sama dan dia cakap lupa bawak walhal sudah aku pesan bawak buku hari-hari..Aku mula rasa mahu marah..tergerak hatiku mahu cek beg Ipeng nie dan bila aku mahu cek begnya Ya Allah, beg lusuh yang hampir koyak di pakai Ipeng..hanya 1 buku yang hanya mampu d bawa Ipeng selama 2 hari persekolahnya..

Kalo bawak lebih dari 1 buku kompem akan teruk koyakkan begnya dan tak boleh di pakai lagi..Ipeng,bila lagi kamu pkai beg nie? tanya ku.. Masa tadika Kemas lagi sir.. Means 2 tahun suda dia pakai beg nie.. Aku cuba menyelami kisahnya.. lagi sedih..

Neneknye dahulu kerja tukang sapu sampah..tak lama dibehertikan dan tiada kerja untuk menyara cucu-cucunya..mula hari persekolahan, Ipeng meminta duit belanja tapi neneknya tiada wang untuk Ipeng sebab abang Ipeng perlu duit belanja RM2 sehari sekurangnya untuk tambang ke sekolah pergi dan balik tanpa makan.. Syukurlah sekolahku semua murid berhak dapat makan RMT secara percuma tapi naluri seorang budak bila tgk kawan-kawannya membeli, dia pon mahu membeli..

Bila dia sedar dia tiada duit,lepas makan RMT berkeliaran la dia bermain dan berlari sama kawan yang lain sehingga masa rehat tamat supaya perasaan membeli itu tiada.. Aku panggilnya dan hulurkan duit sedikit dan terus ke kantin untuk membeli bersama rakan yang lain.. dia beli kerepok 30sen jep.. Aku tanya kenapa x beli Apollo tu? kan banyak lagi duit tu? Kerepok nie pon da cukup cikgu, simpan untuk esok lagi katanya..dalam hatiku hanya Allah tahu tapi aku buat cool..

Aku pesannya samanya.. Ipeng jangan mintak duit sama nenek lagi ya,jangan mintak nenek belikan beg baru ya..

Nnti kita sama-sama cari beg baru ya Ipeng.

Susulan kisah sedih yang dikongsikan oleh Cikgu Hafiz menjadi viral di laman sosial, pihak Sekolah telah mengadakan mesyuarat khas tergempar bagi membincangkan isu #kisahipeng. Agenda utama mesyuarat adalah untuk melantik Jawatankuasa Khas dan pengaliran wang derma dan sumbangan diagihkan dengan telus.

Menurut Cikgu Hafiz, sebenarnya #kisahipeng adalah salah seorang daripada beratus anak pulau pedalaman yang mempunyai nasib yang sama sepertinya dan beliau akan cuba membantu memperbaiki nasib kanak-kanak tersebut.

Ipeng memilih untuk makan di lantai, bukan sebab kami tiada kantin ya.. kantin ada cuma penuh dan kecik jak.. so murid-murid sini mmg suka dan biasa suda makan begini.. mohon jgn kecam sekolah saya.. sekolah saya bukan semewah kalian.

Perkongsian dari Abdul Hafiz selaku Cikgu Ipeng.

Via: Sehinggit

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

INSPIRASI
Ibu Ini Kongsi Tip Luar Biasa Simpan Duit Anak Gunakan RM20, Selepas Setahun Tabungan Cecah RM12600

Memang susah nak dapat duir RM10 ribu kan? Ramai yang nak menyimpan tapi asik tak cukup jer. Tapi tahu tak macam mana dengan hanya RM20, seorang ibu ni boleh simpan duit RM12,600 dalam masa setahun jer! src=”http://www.mingguanwanita.my/wp-content/uploads/2017/08/Untitled-design52.jpg” alt=”Bagaimana Hanya Dengan RM20, DIa Dapat Simpan Duit RM12,600 Dalam Masa Setahun” width=”800″ …

INSPIRASI
Aku Curiga Tubuh Isteri Banyak Kesan Lebam, Dengan Sebiji Go Pro Kamera Akhirnya Terbongkar Apa Yang Berlaku Sebenarnya.

Saya berkahwin dengan isteri sejak 6 tahun yang lalu. Dia adalah wanita pilihan ayah saya. Isteri saya tidak pernah bersekolah sejak kecil. Ayahnya orang Cina (driver lori balak) dan ibunya pula Orang Asli. Mertua tidak berkahwin. Isteri saya didera oleh neneknya sejak dari kecil. Kemudian dijaga dan dibesarkan serta bekerja …

INSPIRASI
Duit Abah Tak Cukup, Nanti Kita Datang Lagi Ye Nak

Dulu semasa saya kecil dalam umur 8 atau 9 tahun, saya sangat suka makan KFC. Arwah abah bawa saya pergi KFC, beli ayam dua ketul ala-carte, tak ada air. Saya nak air, tapi arwah abah kira duit, tak cukup. “Nanti kita datang beli lagi ye?” katanya memujuk. Namun saya menangis-nangis …