Lelaki Ini Dipanggil “Beruk” Oleh penduduk Kg. Bila Seminggu Disiasat, Lelaki Ini Bukan Biasa2.

INSPIRASI

Ini adalah satu kisah benar yang membuatkan hati penulis meruntun hiba. Kerana kemiskinan hidup lelaki ini diejek dan dipanggil “beruk” oleh penduduk setempat kerana keadaannya yang serba kekurangan. Bacalah kisah ni, Semoga memberikan keinsafan kepada kita semua.

Lawatan meruntun hati ke rumah pak rahim di jalan Laloh – Sungai Sam, Misi akidah dan kemanusiaan. Solatnya cukup 5 kali sehari. Bersih orangnya tapi dihlna oleh segelintir kerana kemiskinannya.

Jika ada yang kata beliau begini dan begitu sesungguhnya kalian sangat ke jam. Kami sudah seminggu menyiasat individu ini. Kami tahu apa yang sebenarnya berlaku. Kami dah temubual ramai orang yang dekat dengan beliau. Janganlah berlaku k3jam dengan insan ini. Jangan halang bantuan untuk sampai kepadanya.

Saya tengah siapkan dokumentari khas kepada Pak Rahim ini. Cac1an dan h1naan yang diterima adalah asam garam yang beliau terima sejak umur 8 bulan. Pak Rahim hidup sebatang kara di atas tanah pusaka.

Bila ditanya apa sumbangan yang pernah beliau terima beliau menjawab antaranya ialah “Dipanggil beruk oleh segelintir masyarakat”. Katanya.Bila beliau datang ke kedai kopi ada yang berkata “Beruk dah sampai.. beruk dah sampai…”

Itulah antara sumbangan yang beliau terima. Tanpa kami sedar air mata kami semua menitis. Pak Rahim kuat pegangan agamanya, solat dan zikir sangat rajin. Rumahnya “T0tal lost” dek banjir dan pondok usang inilah tempatnya berteduh.

Sewaktu kami sampai sekitar jam 5 petang, Pak Rahim belum balik dari menoreh getah. Kami tunggu beliau balik dan seketika kemudian kami tengok beliau termegah-megah turun bukit. Di lehernya dikalungkan getah skrap untuk jadi bahan bakar nak memasak makan malamnya nanti.

Dia terus minta izin untuk mandi. Dia ambilnya sabun dalam plastik dan terus ke anak sungai berdekatan. Kami masih tunggu beliau bersedia, rupa-rupanya dia bergegas solat asar. Dah lewat katanya. SUBHANALLAH.. kepada yang kata Pak Rahim ini pemalas, rajin sangatkah kita?

Tuan-tuan janganlah mudah untuk judge orang itu begini dan begitu jika kita hanya sibuk duduk di pejabat dan dengar maklumat tak tepat dari wakil penduduk. Datanglah sendiri duduk dengan pakcik ini dalam hutan keseorangan seperti beliau? Berani? 1 jam pun tuan-tuan tak berani dan kami dah seminggu menyaksikan kes ini.

Saya kagum dengan individu ini. Ini kes yang sangat genuine. Biarlah apapun orang dan segelintir masyarakat setempat nak kata dan nak halang bantuan untuk pakcik ini saya akan redah. Kami akan redah halangan itu.

Saya tak sanggup lihat kesusahan yang lebih besar Allah timpakan kepada kita dek kerana sikap kita yang ke jam kepada orang yang kurang bernasib baik.

Sumber: informasisensasi

Terima kasih kerana membaca, Jika anda suka artikel ini, jangan segan kongsi ke laman facebook anda. Terima kasih.

INSPIRASI
Awalnya Budak Ini Datang Nak Pinjam RM50. Lusa Dia Datang Lagi Nak Pinjam Dan Akhirnya Semuanya Terbongkar

Kisah ini diambil dari laman Facebook Encik Nazmi Daud. Seorang hamba Allah, budak lelaki umor 12 tahun sering kerumah. Hari pertama, selepas memberi salam, katanya “Pak Chik jangan marah. Mak suroh pinjam duit RM 50.00. Nanti lepas dapat bantuan kebajikan, dia akan bayar balik”. Saya kata ” Dik kalau pinjam …

INSPIRASI
Pekerja KFC Ini “Gelabah” Sampai Terjatuh Ayam Yang Dikepit Dan Disuruh Buang. Namun Apa Yang Dikatakan Budak 10 Tahun Ini Buat Semua Terpana!!

  Pekerja KFC Ini “Rushing” Sampai Terjatuh Ayam Yang Dikepit Dan Disuruh Buang. Namun Apa Yang Dikatakan Budak 10 Tahun Ini Buat Semua Terpana!!   Perkembangan seorang kanak-kanak bergantung kepada tahap didikan dan asuhan ibu bapa dan guru. Jika contoh dan akhlak yang terbaik diterapkan, berkemungkinan jugak akhlak atau sikap …

INSPIRASI
Akibat Tak Sombong. Wanita Ini ‘DISELAMATKAN’ Pak Guard Ketika Dia Sudah Berputus Asa..

  Akibat Tak Sombong. Wanita Ini ‘DISELAMATKAN’ Pak Guard Ketika Dia Sudah Berputus Asa..   Assalamualaikum,   Ini ada satu kisah yang boleh dikongsi kepada orang lain, atau anak-anak kita atau sesiapa sahaja. Banyak pengajaran yang boleh kita dapat daripada kisah ini. Walaupun tak dapat dipastikan kebenaran kisah ini, tapi …