Blog
INFORMASI

Antara Adat Melayu Yang Bertentangan Dengan Islam Namun Masih Diteruskan Hingga Kini

Masih wujud kekeliruan antara tuntuan agama serta adat yang juga menjadi pegangan kuat orang Melayu. Sehingga ada pepatah yang mengatakan, ‘biar mati anak, jangan mati adat.’ Namun, segala adat yang wujud tidak seharusnya bertentangan dengan syarak. Paling tidak dapat diterima apabila adat melayu dijadikan sebagai tuntutan wajib sehinggakan tuntutan agama …

Read More
INSPIRASI

‘Murahnya, dapat semua lauk tu dengan harga RM200!’ – Netizen teruja dengan tips bajet dapur sebulan untuk keluarga 6 orang

Baru saja dikongsi kepada publik beberapa jam, namun jumlah perkongsiannya telah mencecah lebih 20,000. Tips bajet dapur yang rendah ini sememangnya dicari-cari mahupun dinanti-nantikan. Ini bukan fantasi ataupun ilusi, tetapi realiti bagaimana hendak menetapkan perberlanjaan dapur bulanan agar tidak lari bajet. Jika anda mempunyai keluarga yang lebih dari tiga orang, …

Read More
INSPIRASI

Punca Rezeki Datang Tanpa Diduga, Bila Isteri Makan Dari Tangan Suami Dia Akan Rasa Bahagia!

Bila masuk bab suap-menyuap ni, rasa kita kali terakhir makan suap-menyuap adalah sewaktu makan beradab. Selepas itu, tiada lagi adegan suap isteri ataupun suami ketika makan dengan alasan, malu.Malu orang nampak, malu anak-anak pandang. Suami kena tahu satu perkara, bila isteri makan dari tangan suami, dia akan rasa bahagia. Masa …

Read More
AGAMA

Ayat Penunduk Untuk Anak-Anak Yang Nakal, Degil Dan Suka Melawan Cakap Ibu Bapa

Secara fitrahnya semua ibu bapa mahukan anak-anak yang menghormati ibu bapa, mentaati hukum agama, sentiasa menjauhi maksiat serta tidak terjebak dengan gejala sosial. Pengalaman penulis di Darussyifa’ sering bertemu dengan ibu bapa yang mengadu tentang anak-anak mereka yang terjebak dengan gejala sosial seperti anak-anak yang lari dari rumah, bergaul dengan …

Read More
INFORMASI

Rupanya Kalau Isteri Demam Kuasa Penyembuhan Itu Allah Bagi Pada Tangan Seorang Suami

Bukan nak makan ubat sangat pun tapi bila kaum isteri demam dia cuma harapkan suami tersayang ambil berat tentangnya atau paling tidak temankan dia makan bersama. Itulah tandanya dia sangat dahagakan kasih sayang suami, nak suami belai dan mesej tanya khabar waktu dia sakit. Andai suami gagal uruskan sudut ini, …

Read More
INFORMASI

Letak Bawang Putih Dibawah Bantal Sebelum Tidur.. Dan Lihat Hasil Keesokan Harinya Pasti Mengejutkan..

Pαdα umumnyα bαwαng putih digunαkαn sebαgαi rencah mαsαkαn. Nαmun ternyαtα selαin sebαgαi cαmpurαn mαsαkαn, bαwαng putih jugα dαpαt digunαkαn sebαgαi ubαt trαdisionαl. Bαwαng putih memiliki kαndungαn beberαpα kandungan kimiα yαng sebenαrnyα dαpαt bermαnfααt bαgi tubuh mαnusiα. Korang mungkin pernαh mendengαr αdα beberαpα orαng yαng biasanya meletak bαwαng putih di bαwαh …

Read More
INFORMASI

5 Punca Kenapa Makin Ramai Anak Muda Kena Slipped Disc. Jangan Ambil Mudah.

Tentu ramai yang pernah dengar tentang slipped disc. Ada yang menyebutnya sebagai tulang belakang bengkok menjadi seperti bentuk S jika lambat mendapatkan rawatan. Pengidap biasanya akan merasa kebas di bahagian tangan, leher dan kaki selain kesakitan melampau sehingga membataskan semua pergerakan termasuk kerja. Dalam untuk memahami apa itu slipped disc …

Read More
AGAMA

Perhatikan Jika Ada Kedai Guna Azimat Macam Ni, Keluar Cepat-Cepat Dari Kedai Tu…

Kalau pergi mana-mana kedai, tak kiralah kedai makan atau kedai runcit, dan ternampak benda-benda seperti di bawah tergantung kat situ, tinggalkan dan cari kedai lain. Mengantung azimat adalah salah satu daripada amalan syirik, dosa besar bagi umat islam. Kononnya nak buat sebagai ayat pendinding dan ayat pelaris.     Tidak …

Read More
KINI TRENDING

Sebab Utama Pihak Hospital Melarang Pelawat Daripada Membawa Kanak-kanak Di Bawah Umur 12 Tahun Untuk Melawat

Sebab utama pihak hospital melarang pelawat daripada membawa kanak-kanak di bawah umur 12 tahun untuk melawat adalah lebih kepada keselamatan daripada ancaman virus Malangnya, kebanyakan ibu bapa di luar sana tidak mengambil serius tentang nasihat yang diberikan oleh pihak hospital. Malah, mereka masih lagi berdegil dan membawa kanak-kanak datang ke …

Read More
KELUARGA
1

Kesalahan Biasa Ibubapa, Jangan Mandikan Anak Dengan Air Sejuk Ketika Demam.

“Doktor, boleh tak anak saya mandi ketika demam?” Soalan di atas banyak disoal oleh pesakit ketika saya merawat pesakit di klinik. Saya rasa adalah tanggungjawab saya memberikan penjelasan di bawah agar anak bangsa saya pandai menjaga anak ketika mereka demam. InshaAllah. Jangan pengaruh orang keliling, tetapi saya berharap anda bertindak …

Read More